Friday, January 16, 2009

Chcesz zagrac w uwodzenie kobiet - zacznij uwaznie obserwowac

Szczegolowe obserwacje dowiodly, ze nic nie wskazuje na to, by matka wczesniej uczyla dziecko tej czynnosci. Niemowlece klaskanie nalezaloby wiec uznac za slyszalna kulminacje niby-obejmowania matki. Powtarzajace sie rytmicznie klaskanie z nadgarstkow, ktore pojawia sie pozniej, mozna by wiec postrzegac jako rodzaj niby-poklepywania, bedacego dodatkiem do niby-obejmowania. Oklaskujac wykonawce, w gruncie rzeczy poklepujemy go na odleglosc po plecach. Autentyczny kontakt fizyczny, podbiegniecie do wykonawcy i poklepanie go po plecach na znak aprobaty, bylby dla nas wszystkich uciazliwy lub niemozliwy i dlatego, pozostajac na swoich miejscach, wielokrotnie poklepujemy go na niby. Jesli przesledzimy proces oklaskiwania, przekonamy sie, ze rece nie pracuja z rowna sila. Jedna reka przyjmuje na ogol role plecow wykonawcy, gdy tymczasem druga wykonuje na niej niby-poklepywanie. To prawda, ze poruszaja sie obie rece, ale jedna z nich wykonuje te czynnosc energiczniej niz druga. U dziewieciu osob na dziesiec reka prawa, zwrocona dlonia ku dolowi, poklepuje reke lewa, zwrocona dlonia ku gorze i odgrywajaca role plecow.
Czasem udaje sie nawet w swiecie doroslych dostrzec wyrazny zwiazek miedzy pierwotnym obejmowaniem a czynnoscia klaskania. Gdy pierwszy kosmonauta rosyjski wrocil triumfalnie do Moskwy i stal na Placu Czerwonym obok rosyjskich przywodcow, defilowal przed nim tlum oddajacych mu hold ludzi, ktorzy klaskali, wyciagajac ku niemu rece. Na filmie pokazujacym to wydarzenie widac pewnego czlowieka z tlumu, ktory jest do tego stopnia rozemocjonowany, ze co pewien czas przerywa swoje dlugotrwale klaskanie, Jak poderwac kobiete jakby objac bohatera. Klaszcze wyciagnietymi rekami, nastepnie obejmuje powietrze przed soba i przytula je do siebie, a potem znow wyciaga rece, znow klaszcze i znow obejmuje powietrze. Takie odstepstwo od sformalizowanej konwencji pod wplywem silnych emocji przekonywajaco potwierdza zrodla tej czynnosci u doroslych.
Tak sie sklada, ze Rosja dostarcza nam jeszcze jednej ciekawej odmiany klaskania. Istnieje tam zwyczaj, ze artysci klaszcza publicznosci, ktora Uwodzenie Kobiet oklaskuje. Nie oznacza to, jak niekiedy cynicznie sugerowano, ze narcystyczni rosyjscy artysci oklaskuja samych siebie. Po prostu odwzajemniaja oni symboliczny gest objecia, tak jak robiliby to w bezposrednich kontaktach fizycznych. Na Zachodzie konwencja taka nie istnieje, chociaz niekiedy pojawia sie jej wariant w postaci szeroko rozpostartych ramion wykonawcow oczekujacych na oklaski po zakonczeniu wystepu. Szczegolnie sklonni sa do takich gestow cyrkowcy i akrobaci. Po wykonaniu trudnej figury akrobatycznej staja w dumnej postawie rownowagi, z twarza zwrocona ku widowni i z szeroko rozpostartymi ramionami. Widownia natychmiast wybucha wowczas burza oklaskow. Takie otwarcie ramion jest ruchem intencjonalnym obejmowania. Ramiona znajduja sie w pozycji gotowej do objecia publicznosci, ale nie kontynuuja tej symbolicznej czynnosci. Niektorzy spiewacy kabaretowi, specjalizujacy sie w wykonywaniu piosenek o wielkim ladunku uczuciowym, robia cos podobnego podczas spiewu, dzialajac na uczucia publicznosci za pomoca blagalnego zaproszenia w objecia, co stanowi akompaniament do slow piosenki.

No comments: